Treci la conținutul principal

Edițiile anterioare 2016 – 2019

Festivalul Internațional de Teatru Oradea | FITOradea

CONCURSUL DE CREAȚIE DRAMATICĂ DEDICAT PIESEI SCURTE | ediția 2017

Categoria:

„Concursul de Creaţie Dramatică Destinat Piesei Scurte” are ca scop încurajarea dramaturgiei româneşti originale, cu precădere a teatrului scurt, încadrându-se în prestigioasa manifestare culturală orădeană Festivalul de Teatru Scurt, care din 2013 este parte componentă a Festivalului Internațional de Teatru Oradea.

Organizatorii nu sugerează o tematică anume, lăsând libertate de opţiune creatorilor, criteriul de apreciere al pieselor fiind unul de ordin estetic. Singurul element impus este cel formal, cerut de rigorile teatrului scurt. În accepţiunea organizatorilor, piesa scurtă însumează maximum 25 de pagini (aproximativ 50 000 de caractere fără spaţii), iar montarea ei nu trebuie să depăşească 90 de minute, fără pauză.

Anul acesta au fost înscrise în concurs 13 texte, care au fost citite și analizate de juriul alcătuit din criticii de teatru Elisabeta Pop, Claudiu Groza și redactorul șef al revistei Familia Ioan Moldovan. În urma evaluării textelor, pornind de la premise ce țin de tehnica dramatică şi de valoarea artistică, au fost nominalizate trei dintre acestea, și anume:

  1. SUB – SOUL,  de Crista Bilciu
  2. SUPER OK, de Mircea Moroianu
  3. UNDER CONSTRUCTION, de Marco Tesei

Piesa declarată câștigătoare, în deplin acord al membrilor juriului, a fost „Sub-soul”, scrisă de doamna Crista Bilciu.

Ultimele trei zile de FITO

Categoria:

Festivalul Internațional de Teatru Oradea se apropie încet, încet de final. Mai sunt doar trei zile în care ne vom putea bucura de evenimentele propuse de Teatrul Regina Maria în cadrul festivalului.

Vineri, 29 septembrie sunteți invitați de la ora 12:00 la colocviul coordonat de criticul de teatru Mircea Morariu și organizat în parteneriat cu AICT Teatrologie, care ne va aduce „Argumente în favoarea unui festival de teatru scurt. Istoric, deveniri, dominante tematice şi estetice. Controverse”.

FITO 2017 | ZIUA 5

Categoria:

Au trecut deja patru zile din Festivalul Internațional de Teatru Oradea, timp magic în care ne-am bucurat de 16 evenimente culturale diverse și fascinante. Festivalul continuă și în ziua a cincea  cu trei spectacole de teatru și un concert folcloric.

FITO 2017 | ZIUA 4

Categoria:

Timpul trece repede când ne bucurăm de momente frumoase, iar cele trei zile de festival care s-au scurs ne-au spus povești extraordinare și ne-au creat amintiri de neuitat. În ziua a patra a Festivalului Internațional de Teatru Oradea se continuă șirul poveștilor cu șase evenimente care promit să transforme o după-amiază de toamnă orădeană într-un moment memorabil.

FITO 2017 | ZIUA 3

Categoria:

Festivalul Internațional de Teatru Oradea continuă cu și mai multe surprize! Astăzi, 23 septembrie, ne așteaptă o zi plină de evenimente extraordinare, în care ne vom putea bucura de patru spectacole de teatru și o lansare de carte.

ZIUA A DOUA | FITO 2017

Categoria:

Festivalul Internațional de Teatru Oradea a fost deschis cu un ropot de aplauze pentru premiera spectacolului „Regele Cerb”, o adaptare după basmul teatral al lui Carlo Gozzi, regizat de Alexandru Colpacci la Teatrul Regina Maria.

REGELE CERB

Piesa de teatru „Regele cerb” gravitează în jurul imaginii regelui Deramo, care este convins de către prim ministrul Trataglia că trebuie să se căsătorească pentru a lăsa un moștenitor la tron. Organizează în acest sens o serie de întrevederi cu fete din întreg regatul, fără să țină cont de statutul lor social. Cu ajutorul unor trucuri magice, reușește să-și găsească aleasa. Însă, acesta nu este un final fericit, ci chiar începutul unor serii de încurcături din ce în mai bizare.

CONCERT EXTRAORDINAR „DIN BIHOR PÂNĂ-N BANAT”

Ansamblul Artistic Profesionist Crișana poartă cu succes stindardul folclorului românesc de pe întreg cuprinsul țării și a dovedit asta în numeroase confruntări internaționale. Prin Concertul Extraordinar „Din Bihor până-n Banat” artiștii ansamblului aduc în fața publicului nestemate ale folclorului din cele două zone pe durata a doua ore de spectacol.

BÉRENGER – recital Emil Boroghină după „Ucigaș fără simbrie” de Eugène Ionesco

Eugen Ionescu socoteşte că lumea este el, şi, ca atare, dacă se va cunoaşte pe sine, va cunoaşte lumea. Dezamăgit şi pasionat, burlesc şi patetic, Eugen Ionescu e un om singur. Îl duce spre solitudine neîncrederea, îndoiala, teama de ceilalţi. Şi totuşi este în el un sentiment de participare la dramele colective ale umanităţii, un sentiment de suferinţă în faţa durerilor ei. El nu se numără printre cei ce beau fără a le fi sete licoarea umanismului. Lui îi este foame şi sete.

BARACA

Mare şi Mic sunt doi francezi care nu au prea multe perspective profesionale și se hotărăsc să creeze bombe artizanale în oale sub presiune. Iniţiativa lor, aparent fără şanse prea mari de reuşită, se transformă într-o adevărată afacere pe măsură ce experimentele dau roade şi li se alătură câţiva parteneri de nădejde. Îşi creează relaţii cu lumea islamică şi beneficiază de sprijinul tacit al autorităţilor franceze.

ORIGINI

La început eram doar NOI… și atât. Cu chinurile noastre, cu tristețile noastre, cu bucuriile noastre, cu gândurile noastre. Totul capătă o altă dimensiune pe măsură ce sunt descoperite noi așezăminte, noi sentimente, noi oameni… pe măsură ce ne redescoperim. Cu fiecare cuvânt rostit descoperim o lume

Ce-ar fi dacă-ar fi să ne reîntoarcem la ORIGINI? Am fi diferiți acum?

COLIZIUNI

Spectacolul intitulat „Coliziuni” vorbeşte despre omul din ziua de azi. Bărbaţi şi femei, poveşti şi evenimente de sine stătătoare, dar, în acelaşi timp, interconectate, care conturează un portret divers despre noi.

Cum suntem noi? Odată drăguţi, altă dată plini de slăbiciuni, tânjim după iubire, dar dacă o primim, nu mai ştim ce să facem cu ea. Luptăm cu ceilalţi şi cu noi înşine, ne susţinem sau ne strivim reciproc, acceptăm şi refuzăm, plângem şi râdem împreună. Ne ciocnim zi de zi, ne despartem, după care ne regăsim.

DRUMEȚIA (sau DESPRE SEXUALITATE AZI)

Aflați într-o lume mult mai rapidă, mai greu de urmat și de înțeles, părinții pot avea surprize în stare să-i destabilizeze atunci când se raportează la copiii lor. La precocitatea lor. La lipsa de preconcepții și la modul în care aleg să-și trăiască libertatea. Pe scurt, veșnicul război între generații.  În spectacolul de la Teatrul de Comedie vom cunoaște cinci părinți care se întâlnesc pentru a judeca și condamna libertățile adolescenței, ascunzându-și sub un văl de pudibonderie și prejudecată propriile porniri la fel de adolescentine.

EDMOND

Categoria:

„Nemulțumit de ceea ce se întâmplă cu viața lui, Edmond decide să o ia de la capăt. La tentațiile străzii, răspunde brutal, cu tăișul ascuțit al lamei, din disperare, neînțelegere, frică. În odiseea lui dureroasă, acesta acumulează trăiri și senzații, traversând bordeluri și cluburi de noapte, în care întâlnirile cu ceilalți sunt frustrante și alienante. Într-o lume plină de „morți”, a fi viu e aspirația obsesivă a protagonistului.

OLEANNA

Categoria:

„[…] Oleanna” de David Mamet este o piesă de teatru în două personaje ce ridică probleme importante în evoluția societății contemporane, precum corectitudinea politică și definirea deficitară a termenilor în comunicare. Personajele care participă la construcția conflictului dramatic al textului sunt Carol (Irina NAUM), o studentă și profesorul ei John (Cristi NAUM). Acțiunea se petrece în biroul lui John. Carol îi mărturisește profesorului că, deși i-a citit cartea, nu a înțeles deloc cursul, mai cu seamă teza conform căreia studiile universitare, ca fenomen de masă, ar fi o utopie.

UN STEJAR

Categoria:

Prin proiectul propus de Bobi Pricop, Teatrul Tineretului vă invită să experimentați teatrul într-un mod surprinzător. Ineditul piesei „Un stejar” constă în faptul că unul dintre cei doi actori care vor juca în spectacol acceptă provocarea de a se afla la prima întâlnire cu textul chiar în timpul reprezentației, în faţa publicului. Actorul invitat se va urca pe scenă, alături de actorul Teatrului Tineretului, Mircea Postelnicu, fără să știe nimic despre piesă și fără să fi văzut spectacolul în prealabil.